Historie
Et levende vitnesbyrd om norsk sjøfartshistorie
MS Rogaland er et unikt tidsvitne som bærer med seg historien om norsk sjøfart gjennom flere tiår. Fra sin rolle som kystruteskip til dramatiske øyeblikk under krigen, representerer skipet en rik fortid full av minner og betydning. Tidslinjen gir et spennende innblikk i de mange kapitlene som har formet skipets reise, og fremhever hvordan det i dag står som en stolthet for Stavanger og hele Norge.



Historien til M/S Rogaland
1929
«Rogaland» ble bygget som dampskip av Stavanger Støberi & Dok i 1929 for Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD).
«Rogaland» er bygget ved Stavanger Støberi & Dok, som her har levert et arbeide de har all ære av. Skibet er bygget til høieste klasse i Norsk Veritas og efter Skibskontrollens fordringer for passagerskib.’»
– Norges Handels- og Sjøfartstidene
1930
I 1930-årene gikk skipet i Kysthurtigruten mellom Sandnes/Stavanger og Oslo og i Nattruten mellom Sandnes/Stavanger og Bergen.
Kysthurtigruten
Fra Oslo hver lørdag kl. 21.00, Moss kl. 00.00, Arendal søndag kl. 08.00, ankomst Kristiansand kl. 11.30, avgang kl.12.00, til Stavanger kl. 23.00, Sandnes mandag kl. 14.00.
Fra Sandnes hver onsdag kl. 13.00, Stavanger kl. 21.00, Egersund torsdag kl. 02.00,
ankomst Kristiansand kl. 10.30, avgang kl. 13.30, Arendal kl. 17.30, til Oslo kl. 04.00.
Nattruten
Fra Sandnes hver mandag til Stavanger kl. 16.00, ankomst Stavanger kl. 17.00, avgang kl.20.30, Føresvik kl. 22.15, Kopervik kl. 23.00, Haugesund tirsdag kl. 00.30, Leirvik kl. 03.00 til Bergen kl.07.00.
Fra Bergen hver tirsdag kl. 22.00, Leirvik onsdag kl. 02.15, Haugesund kl. 05.30, Kopervik kl. 06.30, Føresvik kl. 07.00 til Stavanger kl. 09.00
1944
Et skip lastet med sprengstoff eksploderer i Bergen
20. april 1944 skjedde den store eksplosjonskatastrofen i Bergen (litt av en salutt for Hitler som hadde fødselsdag denne dagen.) Den tidligere nederlandske tråleren «Voorbode» var i 1943 blitt rekvirert av den tyske marinen og var på vei med en last sprengstoff, lunter og fenghetter fra Oslofjorden til Finnmark. Kriegsmarinedienststelle i Oslo hadde gitt ordre til transporten – og brøt de fleste tyske regler for deklarasjon, håndtering og sjøtransport av eksplosiver. Av Stavangerskes skip lå «Rogaland» og «Kong Sverre» (under krigen tvangsomdøpt fra «Kong Haakon») ved kaien, og begge fikk en hard medfart. «Rogaland» sank ved kaien med så svære skader at skipet senere ble kondemnert. DSD inngikk imidlertid kontrakt med forsikringsselskapet om kjøp av vraket, og skipet ble senere slept til Stavanger for senere reparasjon.
1947
D/S «Rogaland» var ferdig reparert i 1947 og satt inn i kystrutene igjen. Båten hadde ikke de samme passasjerbekvemmelighetene i ombygget stand. Sørlandsbanen var i 1944 åpnet helt fram til Stavanger, slik at passasjertrafikken ble redusert
1947-1956
Godsruten Oslo-Bergen
Fra 1947 til 1956 seilte skipet i Godsruten mellom Oslo og Bergen
Fra Oslo, Fredrikstad, Sandefjord, Tønsberg, Kristiansand, Stavanger, Sauda, Haugesund, Sævareid til Bergen.
Fra Bergen, Haugesund, Sandnes, Stavanger, Kristiansand, Drammen til Oslo.
1950
Etter monteringen av dieselmotor i 1950 ble skipet til M/S «Rogaland»
1956 til 1964
Kystpostruten (Kystruten) Oslo – Bergen
Fra Oslo, Larvik, Langesund, Kragerø, Borøy (Tvedestrand), Arendal, Grimstad, Lillesand, Kristiansand, Mandal, Farsund, Rekefjord, Egersund, Stavanger, Kopervik, Haugesund, Leirvik til Bergen vice versa.
1964
M/S ”Rogaland” skiftet i 1964 navn til M/S ”Tungenes”.
1965
En gammel solid båt har mange liv. «Rogaland» ble i 1965 solgt til Nikita AS i Sandefjord hvor det ble brukt som sandblåserskip. Under navnet «Stauper» besøkte den bl.a. en rekke skipsverft med sitt sandblåseutstyr. Båten hadde tilholdssted i Sandefjord hvor også søsterskipet «Kronprinsesse Märtha» kom som losjiskip
?
M/S «Rogaland» ble oppsporet ved City Varvet i Gøteborg. Her ble skipet benyttet som losjiskip. Skipet var i forbausende god stand etter 60 års tjeneste, og for å sitere tidligere fylkeskonservator Egil H. Grude: «Skipet representerer det beste både i lokal mekanisk, industriell produksjon i byen, og distriktet sitt strev for å skape best moglege og tenlege kommunikasjonar.»
2002
Stiftelsen Veteranskibet Rogaland får eierskap av «Rogaland»
2014
Skipet ble i 2014 fredet av Riksantikvaren (som ett av 14 skip i Norge). Fredningen av M/S «Rogaland» ble begrunnet slik: «Rogaland» er i dag det eneste av de ca. 40 skipene som trafikkerte Kystruten mellom Oslo og Bergen som fortsatt finnes i landet. Skipets konstruksjon, struktur og store deler av innredningen er intakt fra perioden som aktivt ruteskip. Skipet er svært godt dokumentert gjennom tegninger, foto og arkivmateriale. Med sin lange og dramatiske historie synliggjør «Rogaland» en sentral del av norsk samferdsels- og krigshistorie ved at en viktig del av skipets historie er knyttet til eksplosjonsulykken i Bergen 20. april 1944.
2015
M/S «Rogaland» blir utnevnt som Stavangers byskip
2016
I 2016 ble MS Rogaland filmstjerne. Skipet ble malt hvitt og mannskapet tok den lange turen ned til Frankrike for å bli med i storfilmen «Dunkirk»
Fremtid
M/S «Rogaland» er en flott og ærverdig veteranbåt
Skipet har alltid vært en bruksbåt og det skal den fortsatt være. M/S «Rogaland» er et stykke levende kystkultur som forteller oppvoksende slekter om dristighet, pågangsmot, vilje til å satse, og den tro på fremtiden som våre forfedre hadde
